Zasięgi na Facebooku to zmora wielu firm, które prowadzą fanpage
w zuckerbergowym świecie. Jak je pozyskać, utrzymać i systematycznie zwiększać? Trzeba mieć na to sposób, być systematycznym i wytrwałym. Zdradzamy Wam kilka tricków, które pozwolą skutecznie zwiększyć zasięg.

Facebook rozróżnił dwa rodzaje zasięgów: organiczny, czyli bezpłatny, i płatny, który jest osiągany dzięki reklamom. Najlepszym sposobem na prowadzenie fanpage na Facebooku jest połączenie w odpowiednich proporcjach zasięgu organicznego z płatnym. Dlaczego? Facebook nie jest już darmową platformą społecznościową, lecz rozbudowanym narzędziem reklamowym z wieloma funkcjami, które pozwalają skutecznie rozreklamować markę.

Brand pages
Reklama na facebooku zaczęła się od brand pages, które zostały wprowadzone w 2007 roku. Pozwalały one na interakcję użytkowników z ulubionymi markami, a z kolei markom na efektywną komunikację z użytkownikami. Początkowo firmy mogły korzystać z tego narzędzia bezpłatnie. Z czasem bezpłatne dotarcie do obserwatorów stało się coraz trudniejsze, ale z pomocą przyszły odpłatne reklamy.

Edge rank
Żyjemy w czasach, w których powstaje więcej treści, niż jesteśmy w stanie przyswoić. Dlatego Facebook stworzył edge rank, które odpowiada za filtrowanie contentu tak, aby wyświetlać tylko te komunikaty i informacje, które odpowiadają naszemu profilowi i naszym zainteresowaniom. Dla użytkowników jest to bardzo korzystny mechanizm, ponieważ ogranicza treści, które do nas dochodzą, ale już dla właścicieli fanpage’y edge rank jest niesprzyjającym wynalazkiem Facebooka, który oznacza spadek zasięgu organicznego i konieczność płatnej promocji treści.

Jak zwiększyć zasięg bezpłatnie?
Prowadzenie fanpage wymaga kreatywności i czasu. Jak zwiększyć zasięgi? Jednym z najważniejszych współczynników są kliknięcia w post. Im większa interakcja z postem, im więcej reakcji, komentarzy i udostępnień, tym więcej osób zobaczy post całkowicie bezpłatnie. Ale jak sprawić, żeby post był klikalny?

Przeanalizuj i odnieś się do statystyk
Facebook udostępnia dane statystyczne dotyczące pojedynczych postów jak i całego profilu. Ze statystyk można dowiedzieć się i wywnioskować wiele przydatnych informacji, które pomogą Ci w skuteczniejszym prowadzeniu fanpage. Dzięki statystykom możemy zweryfikować, kiedy nasi fani przebywają na Facebooku, w jakim są wieku lub gdzie mieszkają. Dzięki tym danym możemy dostosować godziny publikowanych postów do godzin, w których najwięcej naszych fanów jest online, a także dostosować i sprofilować treść do wieku i płci naszych odbiorców.

Merytoryczny i ciekawy content
Interesujące i atrakcyjne treści są absolutną podstawą, bez nich wiele nie zdziałamy. Dlatego przemyślany content marketing to podstawa dobrze funkcjonującego fanpage. Im bardziej kreatywny będzie marketing, tym większa szansa na to, że stanie się tak zwanym „viralem”. Czym jest viral? To zazwyczaj krótki filmik, który jest na tyle intrygujący/ciekawy/kreatywny, że w szybkim tempie zdobywa popularność i jest udostępniany przez użytkowników. Czas życia większości virali jest bardzo krótki, ale podnoszą one znacznie świadomość na temat marki i zapewniają jej wielu potencjalnych klientów. Dawniej virale powstawały przypadkowo, ale dzisiaj content marketing na Facebooku skupia się na tworzeniu treści viralowych.

Najważniejsza systematyczność
Ruch na stronie jest bardzo ważny, to on w dużej mierze generuje zasięgi. Jeśli nasza aktywność na profilu jest rzadka, to automatycznie nasze zasięgi maleją. Warto również pamiętać, że gdy nasze poprzednie posty miały duże zasięgi, nowym postom jest już łatwiej dotrzeć do większej liczby odbiorców. Dlatego starajmy się być systematyczni w naszych działaniach na profilu, ponieważ przynosi to tylko zyski.

Jak mądrze zwiększyć zasięg dzięki reklamom?
Aby reklamy płatne dawały oczekiwany rezultat, trzeba także dbać o zasięg organiczny, profesjonalny content marketing i systematyczne prowadzenie profilu. Reklamy należy tak sprofilować, aby dotarły do potencjalnie zainteresowanych osób. Najlepiej więc stworzyć grupy użytkowników do których chcemy, aby dotarła treść. Grupy można rozdzielić na wiek, lokalizację i płeć, w ten sposób zminimalizujemy koszty, staniemy się bardziej efektywni i dotrzemy do osób, które mogą być zainteresowane naszymi treściami. Dodatkowo, ustawiając częstotliwość reklamy, pamiętajmy o tym, że odbiorca nie lubi być atakowany natrętnymi reklamami. Ślepota banerowa (banner blindness) jest zjawiskiem polegającym na tym, że wielu użytkowników sieci po prostu ignoruje pojawiające się reklamy, bezwiednie przewijając je lub zamykając okna. Zjawisko to zauważalne jest także na Facebooku. Zbyt częste i zbyt nachalne reklamy mogą więc przynieść odwrotny skutek od oczekiwanego.