Jej wartość w ujęciu globalnym to, bazując na danych z 2022 rok, ponad 1,7 biliona dolarów. W samej zaś Polsce generuje ponad 40 miliardów złotych obrotu rocznie. Moda, bo oczywiście o niej mowa, stanowi nieodłączny element życia społecznego i ważną część gospodarki. Praca nad wizerunkiem każdej marki, a szczególnie odzieżowej, wymaga czasu, zaangażowania i koordynacji wielu działań równocześnie. Właśnie dlatego coraz więcej firm powierza to zadanie zewnętrznym agencjom. Zyskują w ten sposób dodatkowe wsparcie dla swojego zespołu w postaci sztabu specjalistów, z doświadczeniem w różnych obszarach marketingu.

Branża fashion to jeden z najbardziej dochodowych, ale zarazem konkurencyjnych rynków. Tu liczy się popularność, kreowanie trendów, nieszablonowe myślenie i podejmowanie ryzyka. Finalnie jednak biznes ma przynosić zysk – ten policzalny i widoczny w statystykach sprzedaży oraz ten niemierzalny, który określić możemy jako przywiązanie konsumenta do marki. Przed właścicielami firm odzieżowych i zatrudnianych przez nich specjalistów od marketingu, stoi więc nie lada wyzwanie – jak odnieść sukces i przebić się na szczyt? Jest na to kilka sposobów.

Media Relations
Działania medialne to jeden z tych obszarów marketingu, w przypadku którego nieoceniona staje się
współpraca z agencją PR. Dobre kontakty i relacje jej pracowników z dziennikarzami oraz stylistami, są w stanie realnie wpływać na widoczność marki odzieżowej w najważniejszych czasopismach i portalach poświęconych modzie. Tworzenie materiałów prasowych, artykułów na indywidualne potrzebny redakcji, wywiadów oraz wypowiedzi eksperckich stanowi codzienną pracę specjalistów ds. komunikacji. Tu liczą się doskonała sprawność językowa, znajomość trendów, a także łatwość nawiązywania kontaktów. Powierzając budowanie wizerunku i rozpoznawalności marki modowej ekspertom w tym zakresie, zyskujemy pewność dostosowania odpowiednich narzędzi marketingowych do specyfiki branży fashion.

Świąteczna sesja zdjęciowa marki Gatta

Eventy
Współpraca z przedstawicielami mediów nie musi, a wręcz nie powinna ograniczać się jedynie do
kontaktu mailowego czy telefonicznego. W tej branży liczą się relacje, które najlepiej budować i rozwijać podczas osobistych spotkań. Prowadząc działania PR dla klienta z sektora odzieżowego, jest ku temu wiele okazji. Eventy prasowe, pokazy mody czy targi to zaledwie część z nich. Popularną praktyką staje się w ostatnich latach organizowanie tzw. „dni otwartych”. W ich trakcie dziennikarze odwiedzają siedziby i fabryki marek odzieżowych, poznają projektantów oraz najważniejsze osoby w firmie, a także zyskują możliwość przyglądania się z bliska procesowi tworzenia ubrań. Tego typu spotkania są ważnym elementem budowania PR-u i prestiżu w oczach mediów, co później przekłada się na jakość i ilość publikacji.

Content marketing
„Content is king” to tytuł wydanego w 1996 roku eseju autorstwa Billa Gatesa Miliarder, wizjoner oraz twórca Microsoft już wtedy zwracał uwagę na fakt, że unikatowa, interesująca i wysokiej jakości treść może znacząco przyczynić się do sukcesu firmy w Internecie. Dziś nikt nie powinien mieć co do tego wątpliwości. Należy jednak pamiętać, że owa „treść” z warstwy tekstowej szybko przeobraziła się w wizualną. Zjawisko to było na tyle powszechne, że doprowadziło nawet do powstania terminu „społeczeństwa obrazkowego”, jakim niewątpliwie jesteśmy. Zdjęcia i filmy stały się źródłem oraz nośnikiem informacji, a także środkiem przekazu emocji. To ważne z punktu widzenia firm odzieżowych, dla których jednymi z podstawowych narzędzi są przecież katalogi produktowe, fotografie packshotowe czy wizerunkowe. Dobrze przygotowana kampania, kreatywny zespół fotografów, stylistów, operatorów i specjalistów od wizerunku, to sprawdzony sposób na wysokiej jakości content, który z powodzeniem będzie promował markę w mediach, a w efekcie wpływał na sprzedaż jej produktów.

(Ewa Bratek-Wojciechowska – projektantka marki Gatta – podczas nagrania filmu wizerunkowego)

Social Media
Facebook, Instagram, Tik-Tok – to tylko kilka z najpopularniejszych serwisów społecznościowych, które
już na dobre stały się częścią naszej codzienności. Przez jednych uwielbiane, przez drugich znienawidzone, jednak z biznesowego punktu widzenia – niezaprzeczalnie istotne. Utarło się nawet przekonanie, o którym powinien wiedzieć każdy pragnący odnieść sukces twórca marki odzieżowej: „Nie ma Cię w Internecie – nie istniejesz”. Umiejętne poruszanie się w sferze social media może zagwarantować nie tylko dotarcie do szerokiego grona odbiorców, ale przede wszystkim utrzymanie z nimi stałego dialogu. Tu liczy się bowiem budowanie relacji i interakcji. Zadanie z pozoru proste, jednak niewiele firm potrafi robić to na tyle skutecznie, by przy okazji zarabiać. Działania w obszarze mediów społecznościowych wymagają stworzenia planu działania, systematyczności, kreatywności i zrozumienia potrzeb swoich odbiorców, a także responsywności, fachowości oraz cierpliwości. Należy pamiętać, że każdy serwis charakteryzuje się nieco inną specyfiką i użytkownikami oraz wymaga innej formy komunikacji, dlatego należy tworzyć zróżnicowane komunikaty – inne dla każdej z platform (Facebook, Instagram, LinkedIn itd.). Kluczem do sukcesu są też nieszablonowe treści: zdjęcia, infografiki, animacje, filmy, transmisje NA ŻYWO – innymi słowy – przyciągnij uwagę lub zgiń w tłumie.

Influencer Marketing
Lider opinii, osobowość internetowa lub po prostu influencer — niezależnie od stosowanej nazwy mówimy w gruncie rzeczy o osobie, która ze względu na swoją popularność w sieci jest w stanie oddziaływać na szerokie grono odbiorców. Profesja ta, bo śmiało możemy ją dziś tak nazywać, stała się wraz z rozwojem mediów społecznościowych integralnym elementem strategii komunikacji każdej świadomej firmy z branży fashion i nie tylko. Dobra agencja zajmująca się influencer marketingiem asystuje markom w tworzeniu partnerstw z liderami opinii. Zyskiwanie adwokatów poprzez relacje z blogerami pomaga brandom odzieżowym kreować autentyczne relacje z nowymi odbiorcami. Dobór internetowych twórców, którzy pasują do danego projektu, powinien być jednak bardzo staranny i poprzedzony wcześniejszym badaniem zasięgów, grupy docelowej oraz jej zaangażowaniem. Dobry specjalista wie, że współpraca z liderem opinii opiera się też w dużej mierze na dobrych relacjach, dlatego dba o zadowolenie obu stron: klienta oraz influencera. W codziennej pracy troszczy się również o odpowiednie zbriefowanie blogera – w tym podkreślenie key messages, ważnych z punktu widzenia marki, pilnuje harmonogramu publikacji, a wreszcie nadzoruje późniejsze rozliczenie.

Podsumowanie
W 2023 roku firmy będą potrzebowały działań PR-owych jeszcze bardziej niż kiedykolwiek dotychczas. Rosnąca konkurencja i zmiany zachodzące w sferze marketingowej pozwolą utrzymać się tylko najsilniejszym graczom oraz tym, którzy działają świadomie na podstawie długofalowej strategii rozwoju.

„Zaprzestać reklamy, by oszczędzić pieniądze, to jak zepsuć zegar, by zatrzymać czas.”
(Thomas Jefferson, przypisywane też Henry’emu Fordowi).