Franczyza to jeden z najpopularniejszych obecnie modeli biznesowych, którego atrakcyjność stale rośnie. System ten pozwala na prowadzenie własnej działalności gospodarczej pod znanym szyldem, przy wsparciu partnera w postaci sieci franczyzowej tzw. franczyzodawcy, bazując na jego know-how i zwykle przy stosunkowo niewielkiej inwestycji własnej. Franczyza jest wyjątkowo mocno doceniana w pełnych wyzwań dla biznesu czasach. Popandemiczny raport o rynku franczyzy firm należących do Polskiej Organizacji Franczyzodawców (POF) wskazał, że choć nie był to najłatwiejszy dla gospodarki okres, w ostatnich dwóch latach liczba franczyzobiorców wzrosła. Przy tym 8 na 10 franczyz nad Wisłą stanowią rodzime marki.Choć franczyza ma się dobrze, to charakteryzuje ją duża konkurencyjność. Dlatego komunikacja B2B pozostaje niezwykle istotnym, choć czasem niedocenianym przez sieci franczyzowe elementem.

Sukces i rozwój sieci franczyzowych jest ściśle powiązany z rozwojem siatki punktów handlowych czy usługowych, a tym samym liczbą współpracujących z franczyzodawcami przedsiębiorców. Sieci franczyzowe aktywnie ze sobą konkurują. Poszczególne modele współpracy nie różnią się od siebie jedynie branżą, długością działalności na rynku, ale także formatem placówek, czy ofertą “na start” skierowaną do potencjalnych franczyzobiorców. Warto się wyróżniać w tym zakresie, ale również w odpowiedni sposób to zakomunikować, aby przekaz został zauważony, usłyszany, i aby przełożyło się to na rozwój i zaufanie do danego franczyzodawcy. Przed pandemią aktywnych było 83 tysiące umów franczyzowych, gdyby prognozować liczbę umów dzisiaj na podstawie wyników ankiet wewnątrz POF, to wzrost rynku powinien wynosić ok. 5% (87 tysięcy umów).”

Jakie zatem działania komunikacyjne warto regularnie prowadzić?

Media Relations

Tradycyjne kontakty z mediami – są niezbędne! Tworzenie atrakcyjnych przekazów, informowanie o zmianach w ofercie franczyzowej i całościowym rozwoju sieci. Mowa nie tylko o dotarciu do tytułów branżowych – w przypadku sektora retail – mediach branżowych FMCG, czy stricte franczyzowych, ale także o mediach lokalnych działających w miejscowościach czy regionach, w których dana sieć rozwija swoje punkty franczyzowe. Warto, aby osoby zainteresowane biznesem franczyzowym mogły – poza choćby stroną internetową sieci – znaleźć informację i czerpać wiedzę na temat danej franczyzy, także z prasy lokalnej czy portalu poświęconego handlowi. Poza konkretnymi faktami i danymi warto prezentować też success story franczyzobiorców, którzy już współpracują z siecią, przedstawiając ich historię i drogę do sukcesu zawodowego.

Eventy franczyzowe

Na pewno warto rozważyć udział w wydarzeniach poświęconych franczyzie i w ten sposób bezpośrednio docierać do kandydatów zainteresowanych franczyzą oraz szukających najkorzystniejszej dla siebie oferty w gąszczu możliwości. Od ponad 20 lat odbywają się np. Targi Franczyza w Pałacu Kultury i Nauki. W kalendarzu najważniejszych wydarzeń branżowych są także Targi Franczyza EXPO na Stadionie Narodowym. Obecność na nich to dobra okazja dla firm do przedstawienia oferty zarówno na stoiskach, jak i podczas towarzyszących seminariów i prelekcji, ale również w ramach bezpośrednich rozmów z odwiedzającymi. Udział przedstawicieli sieci, franczyzobiorców, rekruterów to takie targowe must be. Spotkania face-to-face dają możliwość zebrania kontaktów do potencjalnie zainteresowanych współpracą. Na tych topowych eventach nie powinno zabraknąć zatem liczących się franczyzodawców. Do rozważenia są również targi pracy odbywające się w różnych zakątkach Polski, ale także organizacja własnych wydarzeń informacyjnych.

Nowoczesne narzędzia

Idąc z duchem czasu, warto też sięgnąć po bardziej nowoczesne narzędzia komunikacyjne, aby szerzej dotrzeć z przekazami, do zidentyfikowanych grup docelowych – szczególnie osób młodszych. Wybierać można pośród webinarów, podcastów czy ebooków – własnych czy organizowanych wspólnie z mediami lub twórcami internetowymi. Sensowna dawka wiedzy, ciekawy sposób przedstawienia treści i dobre przygotowanie, to podstawa, która może przynieść efekt w postaci zainteresowania franczyzą czy ostatecznego przekonania niezdecydowanych do rozpoczęcia biznesu franczyzowego.

Reklama

Nie można zapominać o niezwykle znaczącym elemencie marketingu – reklamie w czystej postaci, przykuwającej wzrok chwytliwym hasłem czy ofertą zachęcającą do współpracy. Reklama w Internecie, na przystanku autobusowym, billboard przy autostradzie, a może w formie product placementu w lubianym przez widzów serialu? Profesjonalne agencje PR-owe mają na swoim pokładzie także doświadczonych grafików oraz współpracują z domami mediowymi i twórcami video.

 

Pewne jest, że sieci franczyzowe powinny dobrze przygotować się nie tylko z atrakcyjną, wyróżniającą się na rynku ofertą franczyzową, skierowaną do potencjalnych franczyzobiorców, ale i jak najlepszą strategią komunikacji. To może zbudować ich wizerunek i wiarygodność. Jeśli jeszcze nie prowadzisz profesjonalnej komunikacji albo chciałbyś rozwinąć obecne działania z zakresu PR, skontaktuj się z nami/ na pewno Ci w tym pomożemy!